سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أرجو انكم تكونوا فى تمام الصحة والعافية جميع قراء هذا المقال !
ان شاء الله دي هاتكون أول مقالة أدونها على الاطلاق هنا ومبدئيا مش عايز حد ياخد طاقة سلبية من اللى هاتقروه دلوقت لأن ده بداية مجرد انطباع عندى وتساؤلات واقعية أصبحت فيما بعد حجر عثرة مابينى ومابين انى حتى أفكر أقتنى سيارة فريدة من نوعها فى وطنى مصر ولو حد هايفكر فيها من ناحية الظروف وان حال البلد مايل وكده أحب أقوله ان ده حتى كان من زمن من قبل ماالأوضاع توصل لما هى عليه وأنا بقدر تفكيرك ان فى أولويات تانية !
باسم الله :)
خلاصة الموضوع ان كان عندى شغف فى مجال من وأنا فى الصف الثانى الابتدائى وفضلت اتطور لحد ماقريت عن الية عمل السيارة باجزائها وفكرة كل شىء فيها وأصبح عندى فيما بعد حلم اقتناء سيارة مميزة زى مثلا كدة
Ford Mustang GT
ولكن لاحقا أدركت انه صعب نظرا لعدة أسباب بما فيها استحالة حصولى على قطع غيار لها ففكرت شوية وبصيت للموضوع من مدى أبعد لغاية ماخطر ببالى الصانع الألمانى المعروف جدا فى السوق المصرى BMW وخاصة ان له نماذج رياضية من فئة M
Power مثل M5 E39
أو مثلا الأقوى منها E60
ولكن للأسف ساءت الظروف !!!!
كل من تلك السيارات بها محركات متعطشة للوقود V8 و V10 للسيارة E60.
ومن هنا فكرة هذا المقال وبتتمثل فى عوائق أى فرد هنا فى مصر عن امتلاكه سيارة أحلامه وتكمن فى :
الجمارك:
طبعا مش محتاج اتكلم كتير لأن القوانين يبدو عليها التعقيد والمبالغة وتنص بالنسبة لسيارات الصالون على:
ده غير التعريفة الجمركية :
أرجو انكم تكونوا فى تمام الصحة والعافية جميع قراء هذا المقال !
ان شاء الله دي هاتكون أول مقالة أدونها على الاطلاق هنا ومبدئيا مش عايز حد ياخد طاقة سلبية من اللى هاتقروه دلوقت لأن ده بداية مجرد انطباع عندى وتساؤلات واقعية أصبحت فيما بعد حجر عثرة مابينى ومابين انى حتى أفكر أقتنى سيارة فريدة من نوعها فى وطنى مصر ولو حد هايفكر فيها من ناحية الظروف وان حال البلد مايل وكده أحب أقوله ان ده حتى كان من زمن من قبل ماالأوضاع توصل لما هى عليه وأنا بقدر تفكيرك ان فى أولويات تانية !
باسم الله :)
خلاصة الموضوع ان كان عندى شغف فى مجال من وأنا فى الصف الثانى الابتدائى وفضلت اتطور لحد ماقريت عن الية عمل السيارة باجزائها وفكرة كل شىء فيها وأصبح عندى فيما بعد حلم اقتناء سيارة مميزة زى مثلا كدة
Ford Mustang GT
![]() |
| دي الجيل الرابع المعروف باسم New Edge من 1998 حتي 2004 |
Power مثل M5 E39
![]() |
| الجيل الرابع ويبدأ من 1995 الى 2003 |
أو مثلا الأقوى منها E60
![]() |
| الجيل الخامس من 2003 حتى 2010 |
ولكن للأسف ساءت الظروف !!!!
كل من تلك السيارات بها محركات متعطشة للوقود V8 و V10 للسيارة E60.
ومن هنا فكرة هذا المقال وبتتمثل فى عوائق أى فرد هنا فى مصر عن امتلاكه سيارة أحلامه وتكمن فى :
الجمارك:
طبعا مش محتاج اتكلم كتير لأن القوانين يبدو عليها التعقيد والمبالغة وتنص بالنسبة لسيارات الصالون على:
1-لابد وأن يكون مضي علي بقاء المواطن بالخارج مدة لا تقل عن تسعة أشهر .
2-أن يكون قد تم تملك وتسجيل السيارة فى ذات سنة الموديل .
3-أن يكون المشترى هو المالك الأول للسيارة .
4- ان يتم استخراج شهادة ” لمن يهمه الأمر ” من إدارة المرور المسجلة لديها السيارة تشمل تاريخ التسجيل وبيانات السيارة تفصيلاً ثم توثيقها من وزارة الخارجية ثم السفارة أو القنصلية المصرية
وجدير بالذكر أنة لا توجد قيود على شراء السيارات وتملكها وتسجيلها فى أول السنة أو فى آخر السنة (المهم تكون في ذات سنة الموديل ),ولكي تتمتع بالتخفيض الجمركى الخاص بالسنة الأولى للسيارة (10%) يجب أن يتم الشراء والتسجيل قبل تاريخ 1/10 من نفس سنة الموديل,ولا يتم ترخيص السيارات التى مضى على تاريخ صنعها عشر سنوات بما فيها سنة الموديل .
وغير الكلام اللى ورد اليومين دول عن تراجع الحكومة عن خفض جمارك السيارات الأوروبية.ده غير التعريفة الجمركية :
سعة المحرك – رسم الوارد – ضريبة مبيعات – رسم التنمية الإجمالى حتى 1600 CC 40% من سعر السيارة 15% من سعر السيارة + الجمرك 5% من سعر السيارة + الجمرك + ضريبة المبيعات 69% من 1601-2000.135%30% 5% 220%
أكثرمن 2000 CC CC 135% 45% 5% 250%:- 10%
خصم من القيمة الجمركية عن السنة الأولى .- 5% خصم من القيمة الجمركية عن كل سنة بعد السنةالأولى – بحد أقصى 50% ( تسع سنوات ). قطع غيار السيارات : 12%.
2. الضرائب المفروضة على السيارات سنويا والتى قد صعدت مؤخرا فى الحقبة الأخيرة من هذا العام ! وده كان بمقام ضربة قاضية من ضربات تانية كتير لشخص بيحلم أنه يمتلك سيارة بمحرك ذى سعة لترية كبيرة (2.3 لتر فما فوق) (+2000 CC) لأن في تناسب طردى هو ان كل ما السعة ترتفع ترتفع معاها الضريبة !
3. البنية التحتية المصابة بالتهتك والطرق المليئة بالتلال عفوا ! المطبات :) :
مين فينا ياترى معاه عربية مكانش بيعاني من مطبات أو حفر أو تهيئة غير ملائمة ونتج عنها فيما بعد ان جزء فى عفشة (نظام تعليق) عربيته يا اما اتدمر يا اما احتاج لتربيط المسامير بين المفاصل مايعرف فى لغة الصنايعية بتربيط العفشة ؟!
ده طبعا غير قلة الراحة والصدمات المتتابعة والمزعجة اللى بتوصل لركاب السيارة بكل برودة واستفزاز بفعل الطرق ولكن حتى أكون صريح الكلام ده بينطبق على طرق جانبية بتكون داخل المدينة (وسط البلد) لكن لو على طريق سريع بيوصل بين مدن ومحافظات ببعضها أو طريق سياحى فالأمر مختلف تماما !
4. خدمة مابعد البيع الرديئة :
وهو ان كل شخص للأسف معاه عربية وخاصة الحديثة لو حتى لسه فى فترة ضمان وجرى أى أضرار بالغة (حادث) ليها فبعض توكيلات الصيانة للأسف بتتخلى عن انها تقوم بدورها والقصص فى كدة كتير ومش عايز أطول اضافة الى أنه بعد فترة انتهاء الضمان لو هاتغير زيت حتى وتعمل صيانة وقائية شاملة فى التوكيل فمش بعيد تكون عامل حسابك تكون قابض دور فى جامعية قبل الموضوع ده !
غير الصنايعية اللى مش كلهم متمكنين فى مجالهم ومعدوم عندهم مصطلح الضمير وربما ماعندهمش حتى أدنى فكرة ربما عن طراز السيارة الجارى العمل عليها.
ولكن حتى لا أكون جائرا فى الحكم فأحب أقول ان زى مافى من ده برضه فى ناس ممتازة ومشهود لها بالكفاءة بس الظروف مش مساعداها.
5. قطع الغيار :
ورغم انى المفروض أخلى العائق ده ضمن البند الماضى ولكن أنا بصراحة باحس بالسخط لما باسمع كلمة قطع غيار استعمال خارج لمعظم السيارات !
لأن بره معظم القطع بتكون جديدة وأنا بركز فكلمتى دى على قطع لأنظمة ذى دور حيوى زي العفشة مثلا (نظام التعليق) لأن لما باعرف ان فى مساعدين أو يايات أو شدادات بتتباع استعمال لكن ايه اللى ممكن يضمن لى عمرها الافتراضى ؟ الكلام ده مش بس للعفشة انما حتى ممكن ينطبق على بعض القطع التانية زى الفوانيس وضفيرة الكهرباء وطنابير الفرامل ومضخات البنزين....الخ.
ولكن من القطع المعمرة المستثناة من الكلام ده المكنة ونظام نقل الحركة لأن من الصعب انها تتلاقى فى كتير من الأوقات جديدة ده غير الاستغلال من التجار للأسف فى أوقات عشان مثلا قطع السيارة دى مش متوفرة فأحتكرها وأبيعها بتمن مرتفع !
6. أسعار الوقود :
للأسف من ضمن أبرز الأسباب الدافعة على فكرة العزوف عن اقتناء سيارة عموما هو هذا العائق لأن وللأسف الوقود يرتفع سعره من ان لاخر بشكل متزعزع غير ثابت ! فضلا عن وقود بنزين أوكتين 80 الذى يحتوى على رصاص وهو عنصر ضار مسبب لعوادم شديدة الضرر على البيئة وللأسف قد شاعت أخبار مؤخرا عن صدور وقود بنزين أوكتين 86 ولكن لا أدرى ما ان كان قد تم اصداره فعليا أم لا وما ان كان خاليا من الرصاص ويمثل حلا موازنا لبعض أوكتينات الوقود التى قد تم الغاء الدعم عليها مع نفس الكفاءة أم لا.
خلاصة القول:
انى مش عايز أخلى الناس تدب فيها طاقة سلبية أو يستاءوا أو يتراجعوا عن فكرة انهم يقتنوا سيارات أو يحافظوا حتى على اللى معاهم بل اللى عايز أوصله فى الأول والاخر ان ده مجرد انطباع عندى وربما أمل ان فى يوم من الأيام تتحل المشاكل دى مش لمجرد انى اقتنى سيارة مترفة أو رياضية لأ بل عشان مصلحة أى حد عايز مثلا يبدأ مشروع بيعتمد على سيارة أو شخص عايز يستر أسرته ويجنبها زحمة المواصلات والشحططة أو أم عايزة تقضى مصالحها ومشاويرها أو طالب بيسافر كليته أو بيرحلها بسيارة وعايز يتجنب بهدلة المواصلات وشكرا لأخذكم الوقت وتقديركم لقراءة المقال وياريت لو عند أى حد معلومة أو تصحيح لخطأ كتبته فياريت يتفضل ويخبرنى بيه, جزاكم الله خيرا مجددا لأخذكم الوقت لقراءة المنشور والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
بعض المراجع :
. جمارك السيارات : https://shrinkearn.com/HAlb5
.خبر التراجع عن اجراء جمارك السيارات الأوروبية : https://shrinkearn.com/hsXQ
2. الضرائب المفروضة على السيارات سنويا والتى قد صعدت مؤخرا فى الحقبة الأخيرة من هذا العام ! وده كان بمقام ضربة قاضية من ضربات تانية كتير لشخص بيحلم أنه يمتلك سيارة بمحرك ذى سعة لترية كبيرة (2.3 لتر فما فوق) (+2000 CC) لأن في تناسب طردى هو ان كل ما السعة ترتفع ترتفع معاها الضريبة !
3. البنية التحتية المصابة بالتهتك والطرق المليئة بالتلال عفوا ! المطبات :) :
مين فينا ياترى معاه عربية مكانش بيعاني من مطبات أو حفر أو تهيئة غير ملائمة ونتج عنها فيما بعد ان جزء فى عفشة (نظام تعليق) عربيته يا اما اتدمر يا اما احتاج لتربيط المسامير بين المفاصل مايعرف فى لغة الصنايعية بتربيط العفشة ؟!
ده طبعا غير قلة الراحة والصدمات المتتابعة والمزعجة اللى بتوصل لركاب السيارة بكل برودة واستفزاز بفعل الطرق ولكن حتى أكون صريح الكلام ده بينطبق على طرق جانبية بتكون داخل المدينة (وسط البلد) لكن لو على طريق سريع بيوصل بين مدن ومحافظات ببعضها أو طريق سياحى فالأمر مختلف تماما !
4. خدمة مابعد البيع الرديئة :
وهو ان كل شخص للأسف معاه عربية وخاصة الحديثة لو حتى لسه فى فترة ضمان وجرى أى أضرار بالغة (حادث) ليها فبعض توكيلات الصيانة للأسف بتتخلى عن انها تقوم بدورها والقصص فى كدة كتير ومش عايز أطول اضافة الى أنه بعد فترة انتهاء الضمان لو هاتغير زيت حتى وتعمل صيانة وقائية شاملة فى التوكيل فمش بعيد تكون عامل حسابك تكون قابض دور فى جامعية قبل الموضوع ده !
غير الصنايعية اللى مش كلهم متمكنين فى مجالهم ومعدوم عندهم مصطلح الضمير وربما ماعندهمش حتى أدنى فكرة ربما عن طراز السيارة الجارى العمل عليها.
ولكن حتى لا أكون جائرا فى الحكم فأحب أقول ان زى مافى من ده برضه فى ناس ممتازة ومشهود لها بالكفاءة بس الظروف مش مساعداها.
5. قطع الغيار :
ورغم انى المفروض أخلى العائق ده ضمن البند الماضى ولكن أنا بصراحة باحس بالسخط لما باسمع كلمة قطع غيار استعمال خارج لمعظم السيارات !
لأن بره معظم القطع بتكون جديدة وأنا بركز فكلمتى دى على قطع لأنظمة ذى دور حيوى زي العفشة مثلا (نظام التعليق) لأن لما باعرف ان فى مساعدين أو يايات أو شدادات بتتباع استعمال لكن ايه اللى ممكن يضمن لى عمرها الافتراضى ؟ الكلام ده مش بس للعفشة انما حتى ممكن ينطبق على بعض القطع التانية زى الفوانيس وضفيرة الكهرباء وطنابير الفرامل ومضخات البنزين....الخ.
ولكن من القطع المعمرة المستثناة من الكلام ده المكنة ونظام نقل الحركة لأن من الصعب انها تتلاقى فى كتير من الأوقات جديدة ده غير الاستغلال من التجار للأسف فى أوقات عشان مثلا قطع السيارة دى مش متوفرة فأحتكرها وأبيعها بتمن مرتفع !
6. أسعار الوقود :
للأسف من ضمن أبرز الأسباب الدافعة على فكرة العزوف عن اقتناء سيارة عموما هو هذا العائق لأن وللأسف الوقود يرتفع سعره من ان لاخر بشكل متزعزع غير ثابت ! فضلا عن وقود بنزين أوكتين 80 الذى يحتوى على رصاص وهو عنصر ضار مسبب لعوادم شديدة الضرر على البيئة وللأسف قد شاعت أخبار مؤخرا عن صدور وقود بنزين أوكتين 86 ولكن لا أدرى ما ان كان قد تم اصداره فعليا أم لا وما ان كان خاليا من الرصاص ويمثل حلا موازنا لبعض أوكتينات الوقود التى قد تم الغاء الدعم عليها مع نفس الكفاءة أم لا.
خلاصة القول:
انى مش عايز أخلى الناس تدب فيها طاقة سلبية أو يستاءوا أو يتراجعوا عن فكرة انهم يقتنوا سيارات أو يحافظوا حتى على اللى معاهم بل اللى عايز أوصله فى الأول والاخر ان ده مجرد انطباع عندى وربما أمل ان فى يوم من الأيام تتحل المشاكل دى مش لمجرد انى اقتنى سيارة مترفة أو رياضية لأ بل عشان مصلحة أى حد عايز مثلا يبدأ مشروع بيعتمد على سيارة أو شخص عايز يستر أسرته ويجنبها زحمة المواصلات والشحططة أو أم عايزة تقضى مصالحها ومشاويرها أو طالب بيسافر كليته أو بيرحلها بسيارة وعايز يتجنب بهدلة المواصلات وشكرا لأخذكم الوقت وتقديركم لقراءة المقال وياريت لو عند أى حد معلومة أو تصحيح لخطأ كتبته فياريت يتفضل ويخبرنى بيه, جزاكم الله خيرا مجددا لأخذكم الوقت لقراءة المنشور والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
بعض المراجع :
. جمارك السيارات : https://shrinkearn.com/HAlb5
.خبر التراجع عن اجراء جمارك السيارات الأوروبية : https://shrinkearn.com/hsXQ



ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق